با سلام خدمت دوستان
فایل ارائه خانم امید به انضمام اسلایدهای جلسه هشتم برای همه ارسال شد
دوستان عزیز
کلاس روز دوشنبه 22/2/93 جناب دکتر نجفی توانا در هر دو ساعت تشکیل نخواهد شد
ملک نهاوندی-خرمفایل جلسه هفتم ارسال شد
16/2/93 خرم
جدید جدید
فایل جدید تائید عنوان مقالات با همان پسورد قبل
http://s5.picofile.com/file/8122244000/%D9%81%D8%A7_%D9%84_%D9%86%D8%A7%D9%85_%D9%88_%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86_%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87_%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3_%D8%AA%D9%88%D9%84_%D8%AF_1_1_1_.xlsx.html
93/2/15 خرم
فایل جلسه ششم استاد توانا برای همه ارسال شد
خرم 93/2/13
عنوان مقالات
لیست یکسری عنوان مقاله در زیر قرار داده شده امیدوارم دوستانی که هنوز موفق به پیدا کردن موضوع مناسبی نشده اند این موضوعات بتونه بهشون کمک کنه البته بعضی از موضوعات که خیلی عمومی هستند رو عمدتاً استاد قبول نمی کنند و بایستی در یکی از شاخه های تخصصی آن موضوع ، عنوانی مقاله ای به استاد ارائه شود
با سلام
دوستان اسلایدهای جلسه پنجم 1/2/93 برای همه ارسال شد
خرم
با سلام
اسلایدهای خانم جلوخانی برای همه دوستان ارسال شد
با تشکر از خانم جلوخانی
خرم
با سلام
اسلایدهای جلسه آخر برای همه ارسال شد
29/1/93
خرم
لیست دوستانی که تکالیف سری دوم را ارسال کرده اند
نادرپور - دمیرچی - اسفندیاری - بخشی- اوجانی - سپروند - قنبری - شیشه گرها - ضیائی - فتوکیان - نامی - وارسته - وفانژاد - هادیزاده
لیست دوستانی که تکالیف سری اول را ارسال کرده اند
احمدی –امید- دمیرچی – شهابی-غیاثی – ملایی- نادرپور- نامی- وارسته – اوجانی-بخشی –جلوخانی- جمشیدی –حمزه پور- رحیمی- زین العابدینی –سپهروند – ضرغامی –ضیائی – فتوکیان –قنبری –وفانژاد –هادیزاده -یحیائی
آتوسا خرم
چنانچه
نویسنده یا نویسندگان برای یافتن پاسخ سؤال مورد نظر، صرفاً براساس ذهنیت
قبلی خود از موضوع مورد بحث به جستجوی مقالات و مطالعات مرتبط بپردازند،
آنگاه این جستجو را تا رسیدن به مقالات مورد نظر و انتخاب مطالعات مناسب
ادامه دهند، سپس با جمعبندی نتایج به دست آمده وتلفیق آن با تجربیات خویش،
نتیجهگیری نهایی را در قالب یک مقاله ارائه دهند، به آن مرور
غیرسیستماتیک یا روایتی میگویند. در مقابل، مرور سیستماتیک یا جامع، انجام
همین مراحل اما براساس پروتکلی کاملاً دقیق و از قبل تنظیم شده میباشد.
مرور سیستماتیک در اغلب موارد با بهرهگیری از روشهای آماری در ترکیب
نتایج، به برآوردی واحد و مشخص در پاسخ به سؤال مربوطه دست می یابد و لذا
از توان و اعتبار بالایی در نتیجهگیری و تصمیمسازی برخوردار است.
متاآنالیز
متاآنالیز عبارت است از ترکیب دادهها و نتایج بدست آمده از یک مرور
سیستماتیک با بهرهگیری از روشهای آماری، یعنی پس از انجام مرور
سیستماتیک- که لازمه متاآنالیز است- و براساس نتایج، به یک تخمین واحد برای
حل مشکل یا سؤال مورد نظر دست پیدا میکنیم. البته هر مرور سیستماتیکی به
متاآنالیز منجر نمیشود. چنانچه دادهها و برآوردهای خام حاصل از مرور
سیستماتیک بیش از اندازه غیرهمسان نباشد و بتوان آنها را با روشهای خاص
آماری با هم ترکیب کرد، متاآنالیز قابل انجام خواهد بود. در غیر این صورت
نتایج به صورت کیفی در قالب یک مقاله مرور سیستماتیک ارائه میگردد. یکی از
اهداف مهم متاآنالیز، پیبردن به موارد عدم همسانی نتایج و علل آنهاست.
تاریخچه مرور سیستماتیک
اصطلاح مرور سیستماتیک اول بار توسط یک سایکولوژیست به نام Glass
در سال 1976 به کار گرفته شد و در دهه 80 میلادی به تدریج در متون پزشکی
وارد گردید. تا این که سال 1993 مؤسسه کاکران افتتاح گردید. مؤسسه کاکران
سازمانی منحصر به فرد، جهانی و غیرانتفاعی است که به منظور کمک به توسعه و
ترویج و نیز سهولت دسترسی به مطالعات مرور سیستماتیک ایجاد شده تا محققین،
مدیران و سیاست گزاران بتوانند با استفاده از این نوع مطالعات، اثرات
مداخلات بخش سلامت را بررسی نموده و به تصمیمگیری آگاهانهای برسند. وظیفه
اصلی این مؤسسه تهیه مطالعات مرور سیستماتیک است که به طور منظم به روز
رسانی شده و به شکل فصلنامه الکترونیکی در کتابخانه کاکران منتشر میگردد.
در حال حاضر بیش از 2500 مرور سیستماتیک در این کتابخانه وجود دارد.
عمده مرورهای سیستماتیک بر روی مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی شده انجام
میشوند زیرا همانگونه که ذکر شد این مطالعات برای پاسخگویی به یک سؤال
کاربردی و به طور عمده در زمینه میزان تاثیر مداخلات بخش سلامت انجام
میشوند و کارآزماییهای بالینی بهترین مثال برای دستیابی به چنین پاسخی
هستند. اما مطالعات مرور سیستماتیک لزوماً بر روی این دسته از مطالعات صورت
نگرفته و بسته به ماهیت امر میتوانند بر روی مطالعات مشاهدهای هم صورت
گیرند.
آنچه مرور سیستماتیک را ارزشمند میسازد آن است که ما به یک توان بالا از
برآورد مورد نظر میرسیم. زیرا بسیاری از مطالعات به علل گوناگون (مثلا حجم
نمونه ناکافی) از قدرت تفسیر مناسبی برخوردار نیستند اما مرور سیستماتیک و
متاآنالیزی که اغلب متعاقب آن انجام میشود با ترکیب کردن مطالعات به حجم
نمونه بالاتری میرسد و لذا میتواند با توان بالاتری آنها را بررسی کرده و
در نهایت نتیجهگیری بهتری ارائه دهد.
اصول و مراحل انجام مرور سیستماتیک
اصول و مراحل انجام مرور سیستماتیک از این قرارند:
1- طرح ریزی مطالعه مرور سیستماتیک
آ. طرح سؤال و مشکل به شیوه ای واضح
ب. تهیه و ارائه پروپوزال
پ. تهیه و ارائه پروتکل اجرایی
2- انجام مطالعه مرور سیستماتیک
آ. مشخص ساختن چارچوب تحقیق
ب. جستجو، وارد کردن یا حذف نمودن مطالعات
پ. ارزیابی کیفیت مطالعات
ت. استخراج داده ها و اطلاعات
ث. پایش مناسب و مستمر
ج. ترکیب دادهها
3- انتشار و گزارش نتایج
آ. گزارش کردن نتایج
ب. به کارگیری نتایج برمبنای پرسش اولیه
از بین مراحل فوق، مهمترین قسمت، تهیه پروتکل است که جداگانه به آن خواهیم پرداخت.
پارادایم در معنای عام یک چارچوب فکریست و اصطلاحی است که در فلسفه به کار گرفته می شود و مقصود از آن، اصولی است که بر بینش ما نسبت به رویداد های کلی جهان حاکم تاثیر می گذارد. ولی در معنای خاص هر پارادایم محدوده ای از عالم هستی و قواعد آن را بر روی ما می گشاید و پیش فرضها و بـرداشتهای ما نسبت به موضوعها را تعیین می کند. معنای اخص آن «سرمشق» می باشد.
و در یک تعریف کلی تر«پارادایم مجموعه ای از قواعد است که محــدوده ای را مشخص کرده و به شما نشان می دهد که برای موفقیت در داخل این محدوده چگونه باید رفتار کنید، پارادایم الگویی برای چگونگی حل مسایل ارائه می نماید».
این اصطلاح نخستین مرتبه توسط «توماس کوهن» در کتاب «ساختار انقلاب های علمی» به کار رفت و مدل جدیدی را برای تبیین چگونگی رشد و توسعه علوم ارائه کرد؛ کوهن که در زمینه تاریخ علم تحقیق می نمود، متوجه شد که تفسیر های سنتی از علم، خواه (استقراء گرا 1)و خواه (ابطال گرا2)، با شواهد تاریخی تطبیق نمی کند. از این رو کوشید تا درباره علم نظریه ای طرح کند که با واقعیات تاریخی، آن گونه که او می بیند، توافق داشته باشد. ویژگی عمده نظریه وی تأکیدی است که بر ممیزه انقلابی پیشرفت های علمی دارد به طوری که موافق آن، انقلاب متضمن طرد و رد یک ساختار نظری و جایگزینی آن با ساختار ناسازگار دیگری است.
تصویر کوهن از شیوه پیشرفت یک علم را می توان به وسیله نمودار بی پایان زیر خلاصه کرد:
پیش علم ---> علم عادی ---> بحران ---> انقلاب ---> علم عادی جدید ---> بحران جدید ---> ...
فعالیت های پراکنده و گوناگونی که قبل از تشکیل و پی ریزی یک علم صورت می گیرد، نهایتا پس از اینکه به یک پارادایم مورد پذیرش جامعه علمی تبدیل شد، منظم و هدفدار می گردد. پارادایم مشتمل است بر مفروضات کلی نظری و قوانین و فنون کاربرد آنها که اعضای جامعه علمی خاصی آنها را پذیرفته و به کار می گیرند.
مطابق
تعریف کوهن، در هر دوره ای از تاریخ علم، یک جریان منسجم و یکپارچه که از
اصول و قوانین علمی نزدیک به هم بهره می برند، حاکم بر فضای علمی آن دوره
است و هرگاه این جریان منسجم به هر دلیلی توانایی خود را در تبیین و
پاسخگویی به مسائل جدید علمی از دست بدهد، پارادایم دیگری که توانسته است
مدل منسجم و کاملی برای تبیین و توجیه نظام مند مسائل علمی ارائه کند،
جایگزین آن خواهد شد و می بایستی از صفر شروع کنند. بدین ترتیب، در بستر یک
پارادایم جدید فرصتهای جدیدی برای همه و ازجمله سازمانهایی که حتی از قبل
نامی از آنها نبوده، نیز به وجود خواهدآمد. بنابراین، دوران انتقال
پــارادایم یک دوران استثنایی برای شکار فرصتهاست.
برای نمونه فیزیک ارسطو به لحاظ ناتوانی از درک و فهم مسائل جدید فیزیکی جای خود را به فیزیک نیوتنی داد.
عمیق
و بهره گیری از آنها است که موفقیت امکان پذیر می گردد. «تولید انبوه3» در
عرصه ای که قواعد «تولید ناب4» حاکم است نمی تواند موفقیت آور باشد. کسب و
کار نیز به دور از قاعده «عرضه و تقاضا» کاری بی فایده است.
کارکرد
مهم دیگر پارادایم ها، ایجاد ساختاری برای پیش فرضها، باورها و برداشتهای
مشترک است. پارادایم ها دیدگاه انسان نسبت به حقیقت را بنا می کند و به او
طریق درک مسائل را نشان می دهد. پارادایم ها به انسان قدرت تجزیه و تحلیل
مسائل پیچیده و نظم دهی به اجزای آن را می بخشد و مبنایی را برای قضاوتهای
او فراهم می سازد. «صحیح یا غلط» بودن و چگونگی رسیدن به این نتایج نیز
زاییده پارادایم حاکم است. پارادایم ها اگرچه کامل نیستند، ولی حتی در چنین
شرایطی نیز برای انسانها راهگشا خواهند بود.
آتوسا خرم